غربالگری جمعیت عمومی کتواسیدوز دیابتی را کاهش می دهد

29 ژانویه 2020- JDRF، یک سازمان جهانی پیشرو در تامین بودجه ی تحقیقات دیابت نوع 1T1D) )، اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان داده است که غربالگری گسترده برای اتوآنتی بادی های جزایر، وقوع کتواسیدوز دیابتی(DKA)  را در کودکان قبل از بروز علائم T1D ، کاهش می دهد.

نتایج این مطالعه با نام Fr1da ، که بودجه ی آن توسط JDRF تامین گردید، در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. در این پروژه، 90.632 کودک در سن دو تا پنج سال در بایرن آلمان، در ویزیت های مراقبت های اولیه برای اتوآنتی بادیهای جزایر غربالگری شدند. این غربالگری نشان داد که 280 کودک یا 0.31 درصد از کودکان غربالگری شده، در مرحله ی بدون علامت T1D هستند. از این 280 کودک ، 24.9 درصد به T1D مبتلا شدند درحالیکه شیوع DKA در میان آنها به کمتر از 5 درصد رسید، که به طور قابل توجهی پایین تر از جمعیت کودکانی است که غربالگری نشده اند. کتواسیدوز دیابتی یك شرایط تهدیدكننده زندگی است كه اغلب تشخیص داده نمی شود، شیوع DKA در آلمان 20 درصد و در ایالات متحده تقریبا 60 درصد است.

پرفسور Sanjoy Dutta، معاون  JDRF گفت: اگر كودكانی كه در معرض خطر ابتلا به T1D قرار دارند را شناسایی كنیم، می توانیم با نظارت بر پیشرفت بیماری آنها، از بروز DKA جلوگیری كنیم، همچنین از آنها برای شرکت در كارآزمایی های بالینی با هدف متوقف کردن یا به تأخیر انداختن پیشرفت به سمت T1D ، ثبت نام کنیم.

مطالعه Fr1da ، به رهبری دکتر Anette-Gabriele Ziegler، مدیر انستیتوی تحقیقات دیابت در مرکز هلمهولتز مونیخ، اولین مطالعه ای است که غربالگری عمومی کودکان پیش دبستانی برای T1D را در یک جمعیت عمومی انجام داده است. موفقیت این مطالعه نشان می دهد که غربالگری در مقیاس بزرگ امکان پذیر است و فواید مشخصی برای تشخیص زودرس T1D دارد.

دکتر زیگلر گفت: یک یافته ی مهم از مطالعه ی اخیر این است که خطر پیشرفت سالانه ی بیماری در کودکانی با این بیماری پیش از بروز علامت، 9٪ است. این میزان خطر به طرز چشمگیری شبیه به خطر برای کودکانی است که از نظر ژنتیکی مستعد T1D هستند، که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته اند. پیامد آن این است که می توان از آنتی بادی های متعدد برای شناسایی کودکان مبتلا به T1D پیش از بروز علائم بیماری استفاده کرد و فارغ از خطر ژنتیکی از مداخلاتی برای هر جمعیت از این کودکان بهره برد.

این تحقیق اولیه در چند جهت ادامه می یابد. این مطالعه تحت عنوان "Fr1da-plus" ادامه خواهد یافت و کودکان نه و 10 ساله را علاوه بر کودکان دو تا پنج ساله بررسی خواهد نمود. محققان همچنین یک تحلیل هزینه و فایده از غربالگری انجام می دهند تا بعنوان بخشی از شواهد مبنی بر انتقال غربالگری به بخش بهداشت عمومی به عنوان معیار مراقبتی، از آن استفاده کنند. علاوه بر این، JDRF و Fr1da از این داده ها برای آگاهی از پروتکل های غربالگری در آینده استفاده می کنند تا از مأموریت JDRF برای تسریع در درمان T1D پشتیبانی کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-population-screening-life-threatening-diabetic-ketoacidosis.html